Piyano ve Vokal: Kimlik, bellek ve ortak bir müzikal dil

“`html

Merve Berkman ve Amir Nabizab, farklı sanat disiplinlerinden ve coğrafyalardan gelen iki yaratıcı zihin olarak İstanbul’da bir araya geldiler. Merve, görsel sanatlar ve sahne sanatları alanındaki çalışmalarıyla tanınan bir vokalistken, aynı zamanda Ortadoğu ve Anadolu melodilerine olan ilgisiyle de biliniyor. Amir ise, Urmiye’den İstanbul’a uzanan serüveninde piyano sanatına, besteciliğe ve orkestra şefliğine odaklanan genç bir müzisyen. “Piyano ve Vokal” adı altındaki ortak projeleri, dillerin, seslerin ve duyguların iç içe geçtiği çok katmanlı bir müzikal deneyim sunuyor.

İkili, Türkçe, Azerice, Farsça ve Arapça eserlerden oluşan zengin bir repertuvarla sanatseverler ile buluşmaya başladılar. Bu yolculuğun İstanbul’daki duraklarından biri, yeni açılan SubPub mekanı. Root Hotel grubunun bir parçası olan SubPub, sadece bir konser alanı değil, aynı zamanda bir sanat mekanı olarak tasarlandı. Dış cephesi grafiti sanatçısı Leo Lunatic tarafından tasarlanan bu noktada, sanatçı Aaron Sharp-Goodstone’un eserleri de sergileniyor.

SubPub’ın sanat yönetimini üstlenen Pınar Goodstone, bu özel buluşmanın nasıl ortaya çıktığını şu sözlerle aktarıyor:

“Merve ile 30 yıllık dostluğumuz var. Piyano ve Vokal projesini ilk kez Instagram’da gördüm, çok etkilendim ve hemen yazdım: ‘Birlikte bir şeyler yapalım.’ 31 Temmuz’daki etkinlik, bir ‘soft opening’ olarak gerçekleşecek. Merve ile Amir’in kurduğu diyaloga olan inancım büyük. Orada oluşan uyumlu ama güçlü bir ses var.”

Bu iki sanatçının ortak müzikal dili, yalnızca kültürel bağlarla değil, birbirlerini anlama yöntemleriyle de şekilleniyor. Sahnede kurduklari etkileşim, dinleyicilere sadece bir konser sunmuyor; aynı zamanda duygusal bir deneyim yaşatıyor.

31 Temmuz akşamı saat 21:00’da Karaköy SubPub’da gerçekleşecek bu dinleti, ikilinin müzikal diyaloğunun fiziksel bir buluşması olacak. İstanbul’dan sonra muhtemel bir ABD turnesi için de bir başlangıç niteliğinde.

– (Merve Berkman’a) Uzun yıllar sahne ve görsel sanatlar alanında üretim yapan biri olarak, bu deneyimin müziğe olan yaklaşımınızı nasıl şekillendiriyor?

Merve Berkman: Görsel sanatlarda genellikle karmaşık veya sert öğeleri tercih etmedim. Bunun yerine, daha sessiz ve huzurlu görseller oluşturmayı hedefledim. Belki de bazen cevapsız kalan “Burada ne oluyor?” sorusu eşliğinde bir sessizlik arayışı içindeyim. Müzikte de aynı huzurlu temaya ulaşma isteğim var. Bu açıdan her iki alanda da benzer bir yaklaşım benimsiyorum.

– (Amir Nabizab’a) Urmiye’den İstanbul’a olan yolculuğunuz müzikal repertuvarınızı nasıl etkiledi? Piyanonuzla olan ilişkiniz nasıl gelişti?

Amir Nabizab: İki ülkenin tarihi boyunca kültürel yakınlıkları mevcut. Bu, müzikteki yöresel farklılıklarda, aksak ritimlerde ve makam çeşitliliklerinde kendini gösteriyor. Bu unsurları bestelerimde ve piyano repertuvarımda kullanmaya gayret ediyorum.


Piyano ve Vokal projesini hayata geçiren Amir Nabizab ve Merve Berkman

– Nasıl bir süreçle yollarınız kesişti? Birlikte müzik yapma fikri ilk olarak ne zaman ve nasıl ortaya çıktı? “Piyano ve Vokal” projesi ile nasıl bir başlangıç yaptınız?

A.N: 2018 yılında İran’dan İstanbul’a yerleştim. 2020’de Maltepe Üniversitesi Konservatuarı’nda “Bestecilik ve Orkestra Şefliği” bölümünde eğitim almaya başladım. Bu süreçte piyano pratiği ve ders vermek amacıyla Cihangir’deki “Canca Sanat Atölyesi”nde zaman geçiriyordum.

M.B.: Aynı atölyede “Yustudio”da tiyatro çalışmalarına katılıyordum. Amir’in piyano performansını dinleme fırsatım oldu ve bu beni etkiledi. Anadolu ve Ortadoğu melodilerinden oluşan bir proje hayalim vardı. Ortak bir arkadaşımızın önerisiyle bir araya geldik ve Mayıs 2024’de fikirlerimizi paylaşıp denemelere başladık.

– Farklı kültürel geçmişlere sahip sanatçılar olarak ortak bir müzikal dil tasarlarken nelere dikkat ettiniz?

M.B.: Duygu ortaklığı, üzerinde yoğunlaştığımız ana konu oldu. Müzikal duruşumuzu koruyarak yorumlarımızı bir araya getirdik. Farklı geçmişlerimiz olmasına rağmen benzerliklerimizin çoğu zaman öne çıktığını gördük. Bu süreçte kendi kimliğimizi yansıtarak ortak bir müzikal dil geliştirdik.

– Repertuvarınızdaki Türkçe, Azerice, Farsça ve Arapça parçalar arasında geçişler yaparken sizi en çok heyecanlandıran ya da zorlayan unsurlar neler oldu?

M.B: Diller arası geçişten ziyade şarkıların müzikal ve duygusal bağlantıları önem kazandı. Farklı coğrafyalara seslenen şarkılar eşliğinde yol almak heyecan verici bir deneyim. Farklı dillerde şarkı söylerken doğal reflekslerim zaman zaman Türk müziğine kayıyor, bu da eserlerin sunumunu zenginleştiriyor.


Merve Berkman ve Amir Nabizab, müziği bir buluşma ve hatırlama alanına dönüştürüyor

– Farklı müzikal geçmişlere sahip olmanız birbirinizi nasıl etkiliyor? Bu farklılıklar hangi yönleriyle sizi besliyor ya da zorluyor?

A.N.: Zorluk değil, tam tersine besleyici bir yönü var. Farklı müzikleri paylaşarak yeni düşünceler oluşturuyoruz.

– Bu proje yalnızca bir müzikal deneyim mi, yoksa aynı zamanda bir bellek ve kimlik çalışması mı?

M.B.: Her ikisi de olduğunu söyleyebilirim. Bir bölgenin duygusal hafızasında iz bırakan şarkılar seslendiriyoruz. İnsanlık olarak paylaştığımız duygulara hitap ederek, dinleyicilerle buluşuyoruz.

– “Piyano ve Vokal” projenizden duygusal olarak en özel parça hangisi ve neden?

M.B.: Neredeyse hepsi bizim için özel. Arapça parçalar, benim Arap müziğine olan ilgim dolayısıyla repertuvarımızda yer alıyor. Ancak içlerinden en özel parça, Amir’in eklediği 1950’lerde yazılmış “Bahar-e Delneshin”. Umut dolu sözleri ve müzikal yapısıyla önemli bir yer taşıyor.

– Birbirinizin hangi yönlerinden ilham alıyorsunuz?

A.N.: Dinlediğimiz müzikler konusunda benzerliklerimiz var, Merve’nin ses rengi ve performans tarzı beni çok etkiliyor.

M.B.: Amir’in bestecilik disiplini, yaratıcılığımızı şekillendiriyor. İran ve Azeri kültürlerinin zenginlikleri, onun müziğinde kendine has bir yorum yaratıyor. Bu zarafet ve beklenmedik sürprizler benim için ilham verici.


Sesin ortak hafızasını sahneye taşıyan Merve Berkman ve Amir Nabizab

– Merve Berkman’ın görsel sanat geçmişi ve Amir Nabizab’ın bestecilik disiplini projenize nasıl yansıyor?

A.N.: Hikaye anlatımı ve kompozisyon konusundaki anlayışlarımız, projelerimize yansıdı. Merve’nin fotoğraf sanatı, benim eserlerimde istediğim anlatım tarzına yakın bir yaklaşım sunuyor. Müzik ve fotoğrafı bir araya getirdiğimiz “Portrait” adlı eserde bunu ilk kez hissettik.

M.B.: Projeye doğrudan yansımasından çok, birbirimizi anlama biçimimize katkı sağlıyor. Amir’in müziğindeki hikaye anlatıcılığı, görsel eserlerimdeki görüntülerle örtüşüyor. Bu soyut bir anlayışla tam anlamıyla bir arada olabilmek oldukça ilham verici.

– Konserlerde “Bunu bu yüzden yapıyoruz” dediğiniz anlar hangileri oluyor?

M.B.: Dinleyicilerin daha önce hiç duymadıkları bir şarkıyı dinlerken gözyaşlarını, içten bir gülümsemelerini görmek büyük bir bütünleşme sağlıyor. Bu, yaptığımız işin anlamını derinleştiriyor.

– Dinleyicilerinizden gelen geri dönüşler yaratıcılığınızı nasıl etkiliyor? Süreçlerinizi şekillendiriyor mu?

M.B.: Çok duygusal geri dönüşler aldık. Dinleyicilerin hislerini paylaşması, yol haritamızı etkileme potansiyeline sahip.

A.N.: “Portrait” projesiyle başlayan çalışmamızda, Merve’nin görselleri ve kendi bestelerimi bir araya getiriyoruz. Bu bağlamda geri bildirimler, yeni projeler geliştirme konusunda bizlere motivasyon sağlıyor.


Piyano ve Vokal dinletisi 31 Temmuz’da Karaköy SubPub’da

– 31 Temmuz akşamı Karaköy SubPub’daki dinleti nasıl bir deneyim sunacak? Bu etkinlik için özel bir hazırlık yaptınız mı?

M.B. ve A.N. : Bu akşam için repertuvarımızda birkaç yeni parça ekledik. Pınar Goodstone, SubPub’daki akşamı “Derin Dinleti Gecesi” olarak tanımladı. Bu atmosferde uzun bir şarkı olan Halil Cibran’ın şiirlerinde geçen “Atıni al Nay / Bana Neyi Uzat”ı seslendireceğiz. Bu rahat akışta, bu özel atmosferde bu parçayı seslendirmek için doğru zaman ve yer olduğuna inanıyoruz.

 

“`

Related Posts

DGS sonuçları açıklandı mı? 2025 DGS sonuçları ne zaman açıklanacak?

2025 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonuçları için gözler artık ÖSYM’den yapılacak olan duyuruya çevrildi. Peki, DGS sonuçları açıklandı mı? 2025 DGS sonuçları ne zaman açıklanacak?

LGS’de şaibe iddiaları | Bakan Tekin: 29 kişi görevden uzaklaştırıldı

Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Liselere Geçiş Sistemi’nde (LGS) şaibe iddialarına ilişkin 29 kişi hakkında soruşturma açıldığını ve görevden uzaklaştırıldıklarını bildirdi.

2025 YKS sözel bölümler neler? Hangi bölümler SÖZ taban puanı ile alıyor?

Üniversite tercihi yapacak adaylar için puan türüne uygun bölümleri doğru şekilde bilmek büyük önem taşıyor. İşte sözel alanda tercih yapmak isteyen adaylar için 4 yıllık sözel bölümler…

Aşkın Büyüsü 2’nin çekimleri başladı: Cadılar geri döndü

Nicole Kidman ve Sandra Bullock’un başrollerini paylaştığı Aşkın Büyüsü, yıllar sonra geri dönüyor. Merakla beklenen devam filminin çekimleri başladı.

Diyarbakır İçkale Müze Kompleksi’ni 2025’in ilk 6 ayında 141 bin kişi ziyaret etti

Diyarbakır İçkale Müze Kompleksi’ni 2025’in ilk 6 ayında 141 bin kişi ziyaret etti

CHP’den ‘zorunlu eğitim kısalacak’ iddialarına tepki: ‘Zorunlu eğitimden vazgeçilemez’

CHP Emek Büroları, zorunlu eğitimin kısaltılacağı iddialarına ilişkin, “Çocuklarımızın geleceği için yapılması gerekenler nettir: Zorunlu eğitimin kısaltılması çalışmalarına derhal son verilmeli, sürekli çocuk işçi ölümleriyle gündeme gelen MESEM uygulaması durdurulmalı, laik, bilimsel ve parasız eğitim güvence altına alınmalı, eğitimde cemaat ve vakıflarla yapılan tüm protokoller iptal edilmelidir” açıklamasını yaptı.